Skip to the main content

Huishoudelijk reglement

HUISHOUDELIJK REGLEMENT BRIDGECLUB “DE OPEN KAART”

Artikel 1

De vereniging is lid van de Nederlandse Bridgebond, gevestigd te Utrecht, ingedeeld bij het
district Rotterdam.
De vereniging en haar leden zijn gehouden niet te handelen in strijd met de bepalingen van
de statuten, het huishoudelijk reglement of door het bestuur van de Nederlandse Bridgebond
vastgestelde reglementen.

Artikel 2

Het verenigingsjaar loopt van 1 september tot en met 31 augustus daaropvolgend.

Artikel 3

  1. Het lidmaatschap van de vereniging kan worden verkregen na aanmelding bij de
    secretaris van de vereniging ( zie artikelen 5,6,7 en 8 van de statuten). Nieuwe leden
    mogen gebruik maken van een kennismakingsperiode van maximaal één
    competitieronde; daarna volgt automatisch het lidmaatschap.
  2. Het lidmaatschap van de vereniging geeft recht op het bijwonen en meespelen van
    de jaarlijks te organiseren interne competities.
  3. Alle andere bridge-evenementen, georganiseerd door of vanwege het bestuur zijn
    toegankelijk voor leden, al dan niet tegen vergoeding.
  4. Het bestuur is bevoegd inschrijvingskosten te betalen voor leden anders dan voor de
    interne competities als genoemd in lid 2 van dit artikel.
  5. Het bestuur verstrekt bij toetreding als lid van de vereniging een exemplaar van de statuten en het huishoudelijk reglement. Duplicaten van deze stukken kunnen worden verstrekt tegen een door het bestuur vast te stellen vergoeding.
  6. Schorsing van een lid, als bedoeld in artikel 10 van de statuten, dient voorlopig te
    zijnen kan geschieden wegens

    1. wangedrag tijdens door de vereniging georganiseerde speeltijden.
    2. overige handelingen of uitingen die het aanzien en het belang van de vereniging in
      ernstige mate kunnen schaden.
    3. wanbetaling.
    4. gemotiveerd schriftelijk verzoek aan het bestuur, ondertekend door tenminste dertig
      stemgerechtigde leden.


Artikel 4

Over aanvragen voor het lidmaatschap van de vereniging wordt binnen 1 maand door het
bestuur beslist. Indien de toelating van nieuwe leden, ingevolge artikel 5 van dit reglement,
is opgeschort, wordt binnen 1 maand beslist over plaatsing op de in artikel 6 van dit
reglement genoemde wachtlijst.

Artikel 5

Indien de juiste verhouding tussen het aantal leden en de beschikbare speelgelegenheid zou
worden verstoord, wordt op advies van de wedstrijdleider (in overleg met het bestuur) de
mogelijkheid tot toelating van nieuwe leden opgeschort.


Artikel 6

Zij die, zolang de mogelijkheid van toelating van nieuwe leden is opgeschort, bij het
secretariaat het lidmaatschap aanvragen, worden- nadat over toelating is beslist- op een
wachtlijst ingeschreven op volgorde van aanvraag.

Artikel 7

De jaarlijkse financiële bijdrage voor de leden wordt in de ledenvergadering vastgesteld.

Artikel 8

Ereleden worden als zodanig door de algemene ledenvergadering benoemd, hebben
stemrecht en zijn bovendien contributie verschuldigd.

Artikel 9

Indien door een lid het lidmaatschap wordt opgezegd binnen 4 weken voor het einde van het
verenigingsjaar, zal de jaarlijkse bijdrage voor het volgende verenigingsjaar niet worden
ingevorderd.

Artikel 10

Betaling van de contributie over het verenigingsjaar dient uiterlijk binnen 2 maanden na
aanvang van het verenigingsjaar plaats te vinden.

Artikel 11

  1. De speelavond is vastgesteld op maandagavond. De leden dienen uiterlijk om 19.45
    uur aan hun eerste tafel aanwezig te zijn. De wedstrijd zal om precies 19.50 uur
    aanvangen. Bericht van verhindering dient, minimaal een week vooraf doorgegeven
    te worden via het daarvoor beschikbare afschrijvingsboek en anders uiterlijk
    (telefonisch) voor 12.00 uur van de wedstrijddag aan het hiervoor aangewezen lid. Te
    laat komen op de speelavond kan door de wedstrijdleiding worden bestraft met een
    waarschuwing wanneer het de eerste maal betreft. Bij een tweede maal wordt 50 %
    van de top van een spel in mindering gebracht op het totaal van het betreffende paar
    van die avond. Bij een derde maal kan de wedstrijdleiding overgaan tot uitsluiting
    voor de rest van de competitieronde. Wanneer dit zich voordoet op de laatste
    speelavond van de ronde, zal echter worden besloten tot passende consequenties
    voor de komende competitie ronde. In geval van overmacht ( zulks ter beoordeling
    van de wedstrijdleiding ) gelden deze maatregelen niet. In alle gevallen zal een
    arbitrale score in het nadeel van de laatkomers worden toegekend op de spellen die
    niet meer kunnen worden gespeeld.
  2. Voor de A- en B-lijn geldt, dat per paar tenminste 1 systeemkaart ten behoeve van de
    tegenstander in elke ronde op tafel wordt gelegd. Voor de C-lijn geldt dat dit gewenst
    is. Het niet bij zich hebben van een volledig ingevulde systeemkaart wordt bij de
    eerste maal bestraft met een waarschuwing. Bij de tweede en volgende malen geldt
    als strafbepaling dat 25% van de top van een spel in mindering wordt gebracht op het
    totaal van het betreffende paar op die avond. Tevens is in de A- en B-lijn het
    alerteren van conventionele biedingen en biedingen welke berusten op afwijkende
    afspraken verplicht. In de C-lijn is dit gewenst. Het niet alerteren wordt in eerste
    instantie met een waarschuwing. Bij de tweede en volgende malen geldt als
    strafbepaling dat 25% van de top van een spel in mindering wordt gebracht op                                                        een
    totaal van het betreffende paar op die avond. Indien de tegenpartijdoor het niet
    alerteren bovendien benadeeld is, kan de wedstrijdleiding volgens de spelregels een
    arbitrale score toekennen.
  3. Beide partijen aan tafel zijn verantwoordelijk voor een juiste notering van het
    gespeelde contract en de bijbehorende score in bridgemate. Na afloop van de ronde
    dient Oost de bridgemate door te drukken tot EINDE RONDE. Als dat niet gebeurt,
    kunnen de volgende spelers zien wat er gespeeld is en zal bij Oost 25% van de top
    van het spel in mindering gebracht worden. Het opvolgend paar noord dient dan de
    arbiter te roepen en dit te melden. De arbiter geeft deze fout aan de wedstrijdleiding
    door.
    Ingevoerde foutieve scores zullen alleen door de wedstrijdleiding aangepast
    worden als daarvoor het betreffende formuliertje (ondertekend door beide paren)
    ingevuld is en voor afloop van de speelavond bij de wedstrijdleiding is ingeleverd
    zodat de betreffende score nog aangepast kan worden voordat de eindstand van
    de speelavond wordt doorgegeven naar het NBB rekenprogramma.
  4. De wedstrijd eindigt nadat de laatste ronde is gespeeld. Het naspelen van spellen,
    die in verband met de tijd niet meer konden worden gespeeld in voorgaande ronden,
    is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijke toestemming van de wedstrijdleiding
    gegeven is. Niet gespeelde spellen worden door de wedstrijdleiding voorzien van een
    arbitrale score. Het overschrijden van de toegestane speeltijd per ronde wordt in
    eerste instantie bestraft met een waarschuwing; bij de tweede en volgende malen
    wordt 25% van de top van een spel in mindering gebracht op het totaal van het
    betreffende paar op die avond.
  5. De arbitrage tijdens speelavonden vindt plaats conform de richtlijnen van de NBB en
    wordt verzorgd door de vooraf aangewezen arbiters.
  6. De uitslag van de wedstrijd in de verschillende lijnen wordt direct na het
    beëindigen van de wedstrijd bekend gemaakt middels uitslagenlijsten en internet.
    Deze uitslag draagt een voorlopig karakter. De leden hebben de gelegenheid
    binnen 1 dag na afloop te reageren op foutieve scores door middel van een e-mail
    naar de wedstrijdleiding. Hierin moeten beide paren zich akkoord verklaren met
    de wijziging . Vierentwintig uur na de voorlopige uitslag en na verwerking van
    eventuele foutieve scores is de uitslag definitief.

Artikel 12

1. Afzeggen met tijdige voorkennis.

     1.1 Verhindering van een partner

Bij verhindering van een partner geldt als regel, dat de wedstrijdleiding zorg draagt voor een
invaller. Dit kan op de volgende wijzen plaatsvinden.

  1.  door samen voeging van twee onvolledige paren uit dezelfde groep;
  2. door samenvoeging van twee onvolledige paren uit verschillende groepen; de
    wedstrijdleiding bepaalt in welke groep wordt gespeeld;
  3. door toewijzing van een op dat moment zonder partner zijnde lid of een speler van de reservelijst;
  4. door toelating van een door de partner voorgestelde invaller van buiten onze vereniging;
    de wedstrijdleiding behoudt zich echter het recht voor om deze invaller te weigeren in
    verband met diens speelsterkte in de betreffende lijn waarvoor hij zou invallen.

De wedstrijdleiding zal de betreffende personen op tijd inlichten met wie er wordt gespeeld.
Ten aanzien van de score voor gecombineerde paren geldt, dat gespeeld wordt voor de
reële score.


     1.2 Verhindering van een heel paar

Indien het gehele paar verhinderd is, worden per periode de vervangende scores als volgt
berekend.


Eerste maal afwezig.

Het afwezige paar ontvangt de gemiddelde score met een maximum van 52,50%-punt
(punten als genoemd in de uitslagenlijst zijn zgn %-punten)
Indien dit echter de laatste speelavond van een competitieronde betreft, geldt dit met aftrek
van 5%-punt van de totaalscore.
Indien het paar voorafgaand aan een nieuwe competitieronde in het afschrijvingsboek deze
afwezigheid heeft gemeld vervalt deze aftrek.

Tweede maal afwezig.

De totale score gedeeld door het aantal gespeelde ronden met een maximum van 52,50%-punten  punten van de met aftrek van – 5%-totaal score.

Enkele rekenvoorbeelden uitgaande van 5 wedstrijden per ronde:

  • 1 x verzuim en 4 x score van 60%  ⇒ 4x 60=240 en verzuim=52,5; totaal 292,5 : 5=58,5
    als einduitslag van de competitieronde
  • 2 x verzuim en 3 x score van 60%  ⇒ 3 x 60=180, 2 x verzuim (2 x 52,5)=105 – 5%
    geeft totaal 180 + 105 – 5 = 280 : 5 = 56 %
  • 1 x verzuim en 4 x score van 50%  ⇒ 4 x 50 = 200 en 1 x verzuim (gemiddelde) = 50
    totaal 250:5 = 50 %
  • 2 x verzuim en 3 x score van 50%  ⇒ 3 x 50 = 150, eerste maal verzuim is
    gemiddelde = 50, 2
    e maal verzuim is gemiddelde – 5 %= 45.
    Dat wordt dus 150 + 50 + 45 = 245 : 5 = 49 %

Derde maal afwezig

Hierna volgt te allen tijde degradatie.

     1.3 Verzuim van een volledige competitieronde

Een paar mag per seizoen één interne competitieronde verzuimen (spelen buiten
mededinging) met behoud van het recht op een plaats in de betreffende lijn, mits de
wedstrijdleiding hiervan uiterlijk een week voorafgaand aan de eerste avond van die
competitieronde op de hoogte is gesteld middels het afschrijvingsboek.
Het betreffende paar kan de weken dat het niet afwezig is, gewoon mee spelen in de
competitie.
Voor het clubkampioenschap geldt dat het paar dat 1x buitenmededinging heeft
meegespeeld, het voor die ronde het gemiddelde van de overige ronden krijgt.

2. Wegblijven

Het zonder kennisgeving wegblijven op een op de wedstrijdkalender aangegeven
speelavond voor de
parencompetitie leidt onherroepelijk tot degradatie, tenzij sprake is van
overmacht, zulks ter beoordeling van de wedstrijdleiding.

Het zonder kennisgeving wegblijven van een op de wedstrijdkalender aangegeven
speelavond voor de
viertallencompetitie leidt tot uitsluiting van deelname voor de verder duur
van de viertallencompetitie voor het betreffende paar, tenzij sprake is van overmacht, zulks
ter beoordeling van de wedstrijdleiding. Op de betreffende speelavond krijgt de tegenstander
de gemiddelde score met een minimum van 20 VP’s. Het onvolledige viertal als zodanig
scoort 0 VP’s en speelt voor de verdere duur van de competitie met een invallend paar.
Indien dit niet mogelijk blijkt vervallen de uitslagen die tegen dit viertal gemaakt zijn. Zo
mogelijk heeft een en ander tevens consequenties voor de indeling in de parencompetitie,
zulks ter beoordeling van de wedstrijdleiding en het bestuur.

3. Verschuiving naar een andere groep

  1. De wedstrijdleiding kan, in verband met het volledig maken van groepen, een paar in
    een andere groep plaatsen. Wanneer een paar in een lagere lijn wordt ingedeeld dan
    zal de reële score gelden met een maximum van 52,50%; wanneer een paar in een
    hogere lijn wordt ingedeeld dan zal de reële score gelden met een minimum van 50%.
  2. Indien paren worden geformeerd uit verschillende lijnen zal voor degene die in een
    hogere lijn speelt de reële score gelden met een minimum van 50. In geval men in
    een lagere lijn speelt wordt de reële score met een maximum van 52,5% toegekend.
    Het is alleen mogelijk paren te formeren uit opvolgende lijnen.


4. Completering van een groep

De wedstrijdleiding is bevoegd om, indien nodig, een compleet nieuw paar in te zetten, welk
paar uitsluitend ter completering van een groep wordt ingezet en buiten mededinging speelt.
Indien beschikbaar zullen daarbij primair eigen leden worden ingezet; pas als deze niet
beschikbaar zijn zal gekozen worden voor een extern paar.

5. Promotie-/degradatieregeling

Aan het eind van elke periode zullen uit alle lijnen behalve de laagste lijn volgens
onderstaand schema de laagste geklasseerde paren degraderen. Het aantal promovendi in
elke lijn wordt bepaald door het aantal degradanten uit de bovenliggende lijn. 

Het hoogst geklasseerde paar in de A-lijn wordt periodekampioen.

Het degradatieschema is als volgt:

Aantal paren per lijn                      Aantal degradanten
10 – 11 paren                                    2 paren
12 – 13 paren                                    3 paren
14 – 20 paren                                   4 paren
20 – 25 paren                                    5 paren

Om in aanmerking te komen voor promotie moet een paar meer dan 50% van het aantal
speelavonden van de competitieronde met de als vast opgegeven partner samen gespeeld
hebben.

Bij aanwas van nieuwe leden is de wedstrijdleiding echter bevoegd een versnelde
promotieregeling toe te passen. Bovendien is de wedstrijdleiding bevoegd een nieuw paar in
te delen in een hogere lijn met als beperking dat een nieuw paar ten hoogste in de B-lijn kan
worden geplaatst. Dientengevolge kunnen de laagste geklasseerde promovendi in de C-lijn

en D-lijn geen aanspraak maken op promotie indien de wedstrijdleiding besluit gebruik te
maken van deze bevoegdheid.

6. Wedstrijdleiding

De wedstrijdleiding is gehouden aan het in dit artikel gestelde. In die gevallen waarin dit
reglement niet voorziet, beslist de wedstrijdleiding met inachtneming van de voorschriften,
zoals die zijn opgesteld in het Competitiereglement van de NBB.

Protesten aangaande beslissingen van de wedstrijdleiding worden voorgelegd aan het
bestuur, dat in dergelijke kwesties een adviserende taak heeft. Indien de betrokken partij niet
akkoord gaat met dit advies, bestaat de mogelijkheid tot beroep. Hiertoe wordt een
beroepscommissie in het leven geroepen. De beroepscommissie zal bestaan uit drie
personen, te weten een bestuurslid, een door de betrokken partij gekozen lid en een derde
lid dat gekozen wordt door de eerste twee leden samen. De beslissing van de
beroepscommissie is bindend.

Artikel 13

Bestuursleden worden door de Algemene Ledenvergadering gekozen door middel van een
stemming, zoals die bij artikel 17 van dit reglement wordt geregeld, rekening houdend met
artikel 13 van de statuten.

Artikel 14

De voorzitter leidt de Bestuurs- en Algemene Ledenvergadering en stelt de agenda dezer
bijeenkomsten vast. Onder overlegging van de agenda brengt hij tenminste veertien dagen
tevoren alle leden in kennis van de Algemene Ledenvergadering. Op vergaderingen verleent
hij het woord en sluit de discussies, wanneer hij meent dat het onderwerp voldoende is
toegelicht.

Artikel 15

De secretaris legt aan elke Algemene Ledenvergadering de notulen van de vorige Algemene
Ledenvergadering voor en brengt op de Algemene Ledenvergadering verslag uit over het
afgelopen verenigingsjaar. Ook van de Bestuursvergaderingen is hij gehouden notulen aan
te leggen en voor of op de volgende Bestuursvergadering te produceren. Alle notulen
moeten, na akkoordbevinding, door de voorzitter en de secretaris getekend worden.

Artikel 16

De penningmeester brengt op de Algemene Ledenvergadering verslag uit over de uitgaven
en inkomsten van de vereniging en haar financiële positie; tevens ontwerpt hij een begroting
voor het volgende verenigingsjaar, welk door de Algemene ledenvergadering definitief wordt
vastgesteld.De penningmeester is verplicht de voorzitter en de leden van de Financiële
Commissie inzage te geven van alle bescheiden, telkens wanneer zij dit nodig achten.

Artikel 17

De voorzitter brengt voorstellen in stemming en wel, zo deze handelen over:

  1. personen: schriftelijk. Echter kan op voorstel van een der leden benoeming bij acclamatie
    plaatsvinden. Verkiezing bij acclamatie is alleen geldig als geen enkel lid hiertegen
    bezwaar inbrengt en/of schriftelijk stemming vraagt.
  2. zaken: mondeling, tenzij de voorzitter beslist dat de stemming anders zal plaatsvinden.

Artikel 18

De Financiële Commissie bestaat uit tenminste twee leden en een plaatsvervangend lid. De
bestuursleden kunnen geen lid zijn van deze Commissie. De leden van deze Commissie
worden benoemd door de Algemene Ledenvergadering. Zij zijn slechts één maal
herkiesbaar.

De Financiële Commissie is bevoegd:

  1. te allen tijde inzage te nemen van alle bescheiden en boeken, op het geldelijk beheer
    betrekking hebbende;
  2. de kas op te nemen, de wijze na te gaan waarop het kapitaal der vereniging is belegd en
    bewaard;
  3. de inkomsten en uitgaven te controleren.

De Financiële commissie doet dit tenminste één maal per jaar en wel na 1 augustus en voor
de Algemene Jaarvergadering wordt gehouden. Zij vormt zich een oordeel omtrent het
financiële beleid van het bestuur en brengt van een en ander schriftelijk verslag uit, dat door
een van haar leden wordt voorgelezen, waarna door de vergadering over het verlenen van
decharge aan het bestuur wordt beslist.

Artikel 19

Het bestuur, bestaande uit tenminste drie personen, te weten voorzitter, secretaris en
penningmeester, vertegenwoordigt de vereniging in en buiten rechten. Het bestuur behoeft
de goedkeuring van De Algemene Ledenvergadering voor besluiten tot het aangaan van
rechtshandelingen en het doen van investeringen, die een bedrag of waarde van € 1250,00
te boven gaan.

Artikel 20

De bestuursleden hebben zitting voor een periode van drie jaren. Een tussentijds benoemd
bestuurslid neemt de plaats van hem in, die hij vervangt.
Aftredende bestuursleden zijn twee maal terstond herkiesbaar. Daarna zijn zij gedurende
een verenigingsjaar niet herkiesbaar. Het in september1986 zittende bestuur zal een rooster
van aftreden van leden opstellen; deze leden zijn na hun eventuele herverkiezing voor een
periode van drie jaren nog twee maal voor deze periode herkiesbaar.

Artikel 21

Jaarlijks zal er een Algemene Ledenvergadering worden gehouden. Hierin zal in ieder geval
worden behandeld:

  1. het verslag van de secretaris over het afgelopen verenigingsjaar;
  2. rekening en verantwoording van de penningmeester;
  3. verslag van de Financiële Commissie;
  4. indien nodig, verkiezing van bestuursleden;
  5. vaststelling contributie voor het nieuwe verenigingsjaar;
  6. verkiezing Financiële Commissie;
  7. ingediende voorstellen van leden;
  8. jaarverslag van de wedstrijdcommissie.

Artikel 22

Aan alle leden wordt, bij aanvang van hun lidmaatschap, een exemplaar van de statuten en
van het huishoudelijk reglement, alsmede van alle bijzondere door het bestuur vastgestelde
reglementen of reglementen vastgesteld door de Algemene Ledenvergadering, ter hand
gesteld door de secretaris, of een ander bestuurslid.

Artikel 23

Als daar behoeft aan is zal DOK naast de bestaande competitie (tijdelijk) met een
beginnerslijn spelen. Daarvoor gelden onderstaande regels:

“Beginnende” leden betalen dezelfde contributie als alle andere leden en hebben dezelfde
rechten en plichten met uitzondering van:

  • Er worden 3 spellen per half uur gespeeld
  • Als er minder spellen gespeeld worden ontvangen beide paren een score van 50%
    per niet gespeeld spel
  • Je mag spiekbriefjes, systeemhulpen, boekjes enz. gebruiken tijdens het spel
  • Leden uit de C-lijn kunnen op vrijwillige basis in de beginners-lijn gaan spelen
  • Het paar dat op het einde van de speelronde op de eerste plaats staat kan op
    vrijwillige basis promoveren naar de C-lijn
  • Als een paar 3 keer in één seizoen als eerste eindigt promoveert dit paar verplicht
    naar de C-lijn
  • Het is verstandig om bij onregelmatigheden of onduidelijkheden tijdens een spel de
    arbiter te roepen,
  • De beginners-lijn bestaat uit minimaal 6 paren
  • Als er minder dan 6 paren zijn kan men wel onderling bridgen maar kan er geen
    competitie gespeeld worden
  • Het minimaal een week vooraf melden van afwezigheid in het “afwezigheidsboek” is
    verplicht; in acute gevallen kan vooraf en uiterlijk op de speeldag tot 18.00 uur
    degene die de afzeggingen regelt gebeld worden om door te geven dat men die
    avond niet kan spelen. Betreffende zal haar best doen om voor een vervanger te
    zorgen of indien mogelijk 2 “losse” spelers koppelen tot één paar.
  • De wedstrijdleiding kan, om de C-lijn voldoende bezet te houden / te maken promotie
    en/of degratie van een paar naar of van de beginners-lijn verplichtend opleggen.

Artikel 24

De Algemene Ledenvergadering, zo zij daartoe aanleiding vindt, wijzigt dit reglement bij
meerderheid van stemmen.

Artikel 25

Dit reglement treedt in werking op 1 september 1986.
Laatste correcties zijn goedgekeurd op de ledenvergadering van 02 september 2013
Versie: 11-11-2013

Andere artikelen
Uitslag 32e kroegentocht

Uitslag 32e kroegentocht

Hieronder staat de uitslag van de 32e kroegentocht van 28 oktober 2023 Rang Paar Namen ...

29/10/2023 - Frans Op de Beek
Spelverdelingen 32e kroegentocht

Spelverdelingen 32e kroegentocht

Met onderstaande link kunt u de spelverdelingen downloaden.   Spelverdelingen...

29/10/2023 - Frans Op de Beek
Frequentiestatistieken 32e kroegentocht

Frequentiestatistieken 32e kroegentocht

SPEL 1 SPEL 2 SPEL 3 NZScore Aant MP NZ MP OW NZScore Aant MP...

29/10/2023 - Frans Op de Beek